Hyvät ratkaisut

Perehdyttämiseen konkretiaa

Yrityksemme työntekijät ovat vierailleet Turvapuistossa, jossa turvallisuuteen perehdytään konkreettisesti.
Fjäder-

Turvapuistossa opitaan tekemällä

Ruduksen tavoite on parantaa paitsi yrityksen omaa myös koko rakennusalan työturvallisuutta. Tavoite eteni käytännön toteutukseen, kun Rudus vuonna 2009 rakensi ja avasi Espoon Ämmässuolle Euroopan ensimmäisen turvapuiston.

Rudus-turvapuiston rakentamisen lähtökohtana oli ”tekemällä oppii”. Oppimisympäristö siirrettiin luokkahuoneista ulos harjoitteluradalle. Koulutukseen kuuluu erottamattomina osina esimiesvalmennus sekä hyviin käytäntöihin perustuvat turvallisuustreenit. Rudus-turvapuistossa on konkreettisia esimerkkejä todellisista rakennusalan vahinkotapahtumista. Oppilaille kerrotaan, mitä onnettomuuksia missäkin tilanteessa on sattunut ja miten onnettomuudet ovat vältettävissä. Nämä parhaat käytännöt perustuvat Ruduksen emoyhtiön CRH-konsernin kokemuksiin ja niistä johdettuihin 16 työturvallisuusmääräykseen tapaturmaisten kuolemien estämiseksi.

Yhteistyökumppaneiksi turvapuistoa kehittämään ja hyödyntämään Rudus on saanut runsaasti rakennusalan urakoitsijoita ja muita alan yrityksiä.

Rudus-

Työn turvallisuussuunnitelmat (TTS) avainasemassa

Työvaiheen alkaessa tehdään aina työn turvallisuussuunnitelma (TTS). Työnjohtajan johdolla työryhmä miettii yhdessä mitä asioita tehdään, mitä vaaroja tehtäviin liittyy ja miten riskejä vähennetään. Vuonna 2013 yrityksessä tehtiin yli 5000 suunnitelmaa. Turvallisuussuunnitelman tekeminen varmistaa paitsi tiedonkulun työnjohdon ja työntekijöiden välillä, mutta edistää myös sujuvaa tuotantoa. Suunnitelmalla varmistetaan turvallisen työn edellytykset juuri ennen työvaiheen aloittamista. Se huomioi mm. vallitsevat olosuhteet – kulkutiet, materiaalien siirron, viereiset työryhmät ja työkalujen käytön.

Yrityksessä järjestetään vuosittainen työturvallisuusviikko. Viikon aikana pidetään ns. turvallisuusriihiä, joissa käsitellään kaikkien työntekijöiden kanssa vaihtuvia aiheita, kuten vaarojen tunnistamista tai siisteyttä ja järjestystä.

Skanska-

Työmaan turvallisuus- ja terveysasioiden aloituspalaveri

Työmaan aloitusvaiheessa pidetään turvallisuus- ja terveysasioiden aloituspalaveri. Siinä laaditaan työmaan turvallisuussuunnitelma, joka huomioi työmaan erityispiirteet ja työmaan riskien hallintaan tarvittavat suunnitelmat. Työterveyshuolto osallistuu palaveriin työn terveydellisistä riskien asiantuntijana. Aloituspalaverissa sovitaan työterveyshuollon toimenpiteistä kuten työpaikkaselvityksistä, tietoiskuista, terveystarkastuksista. Työmaalla tehdään viikoittaisia TR- tai MVR-mittauksia.

-Skanska-

Suojavarusteissa ei kitsastella

Työntekijämme voivat itse myös vapaasti hankkia työssä tarvittavia, työturvallisuuteen liittyviä suojavaatteita, työkenkiä ja suojalaseja. Yrityksessämme on järjestetty esimerkiksi telineiden käyttöön liittyen teemapäiviä ”telinetorstai”.
Ässämäki-

RATUKE-seminaarin tuloksia

Aihe: Turvallisuus

•   perehdytys
  •   riittävä läpinäkyvä tiedotus, työmaan turvallisuustavoitteet, niiden viestiminen ja
    seuranta esim. ilmoitustaulut, palaverit
  •   työturvallisuuskoulutus läpi linjan
  •   turvallisuushavaintojen seuraaminen: mitä hyviä/huonoja havaintoja on huomattu
    esim. havainto siitä, että suojalasit (esim.) on otettu käyttöön
  •   turvallisuustietoisku: muutama hetki ennen työskentelyn alkamista käydään
    vaiheet, muuttuneet turvallisuusohjeet ym.
  •   viikkopalavereissa käydään aina läpi: TR-mittarit, turvallisuushavainnot, viikon
    käytänteet ja mitä on tapahtunut
  •  Läheltä piti –tilanteiden ja sattuneiden tapaturmien tutkiminen, läpikäynti
    työmaalla ja opitaan, mikä meni vikaan ja miten se voidaan välttää jatkossa